Topp 10

Då livet är kaos eller rörigt är det bra att försöka vara strukturerad och skriva listor. Så har jag alltid gjort och det brukar funka. Såg en spännande topp 10 lista för ett tag sen då personen skrivit ner tio saker hon bestämt ville göra/uppnå i sitt liv, tyckte det lät spännande. Var på en föreläsning en gång där de sa att om man skriver ner vad man vill uppnå så har man större chans att det blir av. Fanns en särskild procentsats men jag minns den inte. Jag har länge klurat på min lista och tänkte nu göra den officiell, då kanske chansen blir extra stor? Det finns ingen speciell rangordning, bara ärliga reflektioner och tankar. Kanske dyker det upp nya mål som petar ner något annat under årens lopp men så här ser den ut idag. Håll till godo!

Detta vill jag göra/uppnå med mitt liv:

1. Simma med delfiner
Varit en dröm sedan barnsben, ville ett tag bli delfinskötare. Om det blir av i öppna hav eller på Kolmården eller liknande spelar ingen roll. Vore en sådan frihetskänsla, de är underbara djur!


2. Bli mamma igen
Jag älskar barn och har alltid drömt om en stor familj. Vill se Noah som storebror i framtiden, vill vara gravid i hela 9 månader, vill se magen växa igen och hoppas innerligt att mamma kommer sägas av minst en, gärna två, kanske tre goa härliga barnamunnar till. Inte för att Noah sagt det än då förstås...

3. Resa till San Fransisco
Jag har alltid fascinerats av den staden. Spårvagnarna som rör sig backe upp och backe ner, alla vackra hus och byggnader (sett på film), Alcatraz och atmosfären. En vacker dag så kommer jag dit!


4. Åka/flyga luftballong över Stockholm
Trots att jag börjat bli höjdrädd på äldre dar så vore det så otroligt häftigt att se vackra Stockholm från ovan. Så högt upp men ändå så nära inbillar jag mig. En varm sommarkväll och med trevligt sällskap i korgen.

5. Ta motorcykelkörkort
Vilken frihetskänsla att köra motorcykel. Nu knyter det sig nog i magen hos en och annan, mamma och faster framförallt. Jag är inte ute efter att köra fort, bara lite... Men att kunna röra sig så fritt, kanske köra genom Europa, se såna platser man annars inte ser. Har inget behov av att äga en motorcykel men kanske hyra eller låna en sommar och bara köra.

6. Öppna/driva ett eget fik
Detta har jag också drömt om länge. Här ute i förorterna finns det så dåligt om mysiga ställen att umgås och sitta och prata. Det är mer puben som gäller i så fall och det känns fel. Det borde finnas en mysig plats för te, kaffe, lite kvällsfika och lugn och ro. Tänk er, dämpat ljus, olika bekväma möbler, blandat gammalt och nytt, öppet från eftermiddag till midnatt. Ett ställe att varva ner på.


7. Skriva en låttext eller bok som blir publicerad
Jag älskar att skriva, alltifrån texter, dikter, brev, bloggar och rim. Det skulle kännas värdefullt att lämna kvar någonting som andra faktiskt uppskattar. Något som berör, ger energi eller glädje.

8. Bila till England och längs dess sydkust
Ett av mina absoluta favoritländer, älskar språket, vänligheten, hövligheten och alla vackra platser. Tänker mig några veckor en sommar, förbokat hus, åka runt, bo på hemtrevliga Bed & Breakfasts, träffa släkten och uppleva nya platser.

9. Köpa eget hus, hitta mitt drömhem!
Jag har flyttat en del i mitt liv, både som barn och vuxen. Det har varit nyttigt och roligt, har gjort att jag träffat härliga människor och hittar bra. Skämt åsido... Jag längtar efter en stabil plats, ett hus att växa i, ta emot gäster i och att längta hem till. Drömmer om kuperad och lummig tomt, gärna ett lite äldre hus med personlig prägel, badkar, bastu, öppen spis och stort kök. Huset i sig behöver inte vara stort, hellre charm och känsla. 
 

10. Arbeta på svenska skolan utomlands
Kanske i Spanien, England eller Frankrike. Bara för ett år eller två. Kanske precis innan pensionen? Kanske perfekt för Noah och eventuella syskon att få lite utlandserfarenhet och lära sig nya språk. Vore otroligt spännande att bo utomlands och kombinera det med ett yrke jag älskar.


Bonus: Gifta mig 
Alla, eller i alla fall de flesta tjejers önskedröm. Själva giftermålet i sig är väl kanske egentligen inte så viktigt för mig, lycka är det viktigaste och går att nå utan bröllop. Men ändå, hela upplägget. Att få känna sig så speciell, att längta, drömma och njuta.

Vi får väl se hur många av dessa drömmar jag kan bocka av på ålderns höst. Påminn mig gärna om jag glömt bort denna lista  då, tack! Upmanar samtidigt er andra att prova på att göra samma sak. En ganska skön känsla att rannsaka sig själv och fundera lite på vad som är viktigt och vad som gör en lycklig här i livet.

Kommentarer
Postat av: Ullis

Oj, det var många punkter där som jag delar med dig faktiskt! :-)

Kramis

Postat av: Monkan

Härlig lista... Det där med att öppna eget fik är nåt jag delar me dig så säg till om du vill ha en partner en vacker dag!

Sen simma med delfiner & köpa hus... Vem vill inte det!? :)

Hör av dig om du vill ses nån dag! Kram på dig!

2008-08-13 @ 10:04:55
URL: http://mrsevans.blogg.se/
Postat av: josse vildkatt

låter som en jätte bra lista=)

2008-08-13 @ 21:59:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback