Känslostormar

Så har man åkt från dagis med tårar nerför kinderna då. Jag använder ordet dagis fortfarande för jag tycker om det bättre än förskola. Blödig mamma kanske men det känns i hjärtat att det är lillhjärtats sista dagar på småbarnsavdelningen. Sista dagen imorgon och sen är det sommarlov och så nya äventyr bland stora barn och nya pedagoger. Helt rätt i tid och det kommer bli toppen på alla sätt och vis, men det värker i mitt lilla mammahjärta ändå. Otroligt duktiga, empatiska och trevliga pedagoger lämnar vi. Både jag och Noah trivdes från första stund. Minns de där första dagarna under inskolningen som en liten mysig bubbla. Livet var sig väldigt olikt från nu med oro och rädsla och extrem utmatthet. Ord och begrepp som advokat, vårdnadstvist, rättegång, familjerätten och neonatalen var vår vardag. Jag minns lillhjärtats andra dag och hans första vila. Alla barn la sig snällt på sina blåa madrasser efter lunchen och kröp ihop till små bollar. Vissa somnade direkt medan andra låg och lyssnade på sagoskivan och fingrade på snuttefiltar eller nappen. Mitt lillhjärta låg och tittade på allt och alla, även på mig. Som för att säkerhetsställa att allt var okej. Är det här en trygg och bra plats mamma? När han somnat och jag kunde se hans tunga andetag röra den lilla kroppen upp och ner kom mina tårar. På den här lilla blåa madrassen i ett rum med en massa små 1-3 åringar kände jag mig riktigt trygg för första gången på länge. Jag ville också börja på dagis och bli ompysslad. Jag låg kvar och sov en stund jag med, nära det finaste jag har. Kanske är det såna minnen och tankar som gör att det känns extra svårt att släppa taget?

Gårdagen var full av känslor kan jag lova. Från galen segerdans då antagningsmailet kom till fullständig besvikelse och förvirring. Jag kom alltså in, på båda kurserna jag sökt men troligtvis blir det inget pluggande ändå. Allting måste klaffa och just nu är det svårt att få till det av olika anledningar. Har inte gett upp tanken än men har ingen lösning här så vi får se. I mitt huvud var jag redan där på Universitet med en massa kunskapstörst så jag måste landa i allt detta innan jag kan se det med nya ögon tror jag. Vi får se vad som händer!

Härliga dagar i Roslagen väntar med mina hjärtan och andra goa människor. Jag ska lägga yrke/studier, innebandyfix och allt annat i pauslådan och bara vara. Njuta av "här och nu" och verkligen ta sommarlov på riktigt. Hoppas att ni får en härlig midsommar bland nära och kära och att vi får lite sol och värme på oss. Allt blir liksom lite roligare då. Sköt om er, många kramar!

Trött tuffing efter operationen




Kommentarer
Postat av: Faster

Och nu fick jag oxå en tår i ögat..du skriver så bra. Kram

2011-06-22 @ 11:24:43
Postat av: Mon

Hoppas ni får en härlig Midsommar helg!!!!! Kram

Postat av: Frida

Johanna!

Du är en mamma av stål och av det jag har lärt känna av dig så är du en riktig fighter. När jag läser dina rader på denna uppdatering rinner mina tårar.... Dels för att se hur du har klarat dig igenom många svårigheter och fortfarande står på benen, och dels för att jag själv arbetar på förskola med små Pluttisar 1- 3 år. När dessa barn nu slutar och flyttar upp efter sommaren delas mitt hjärta. Jag träffar grynen varje dag men de är inte med mig hela tiden. Fäller lite tårar även som pedagog ;)

Du är en fantastisk kvinna Johanna och det är så kul att följa din blogg och se hur kul du och Noah har tillsammans. Era resor, erat bus och mys.

Du är bäst!!!

Kramz Frida Ekengren

2011-06-22 @ 21:36:44
Postat av: F

Återigen en fantastisk text och en beskrivning som gör en väldigt rörd!



Du verkar vara en fantastisk tjej/mamma och jag vill bara passa på att önska en underbar midsommar!



2011-06-23 @ 11:12:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback