If I could press a button...

Jag har gett mina elever en skrivuppgift på engelskan som jag själv tänkt mycket på. Den handlar om att leva ut sina drömmar, att få fly vardagen, krav och alla måsten för en stund. Allt är möjligt. Det finns inga begränsningar. Pengar är inte ett problem. Tiden hemma står still så inget jobb/skola saknar en. Ni förstår upplägget va? Pennan glöder då ungdomarna kommer igång och det är fantastiskt att läsa den ena drömmen efter den andra. Resor, möten, kändisar, platser och erfarenheter. Men jag då? Vad skulle jag göra? Texten börjar såhär, If I could press a button and escape for a few days I would...

Först och främst skulle jag vilja ta en lång fika med min älskade farmor i himlen. Kanske en afternoon tea framför en sprakande brasa och prata minnen och framtid. Jag skulle vilja ställa de där frågorna jag aldrig hann eller var mogen att göra då för 13 år sen. Jag skulle krama henne länge och känna den där doften av barndom och trygghet igen. Sedan kommer en mängd olika ögonblick utan någon speciell ordning. Jag skulle vilja uppleva en kväll och natt i Venedig med min kärlek. Äta och dricka gott en varm sommarkväll, hålla handen och strosa bland vackra byggnader och långsamt färdas i en gondol och äntligen få uppleva staden jag velat se så länge. Jag vill ha en dag på en vacker sandstrand med mina fina vänner, umgås utan barn och bara prata tjejsnack. Med sand mellan tårna, en klarblå himmel och en strawberry daiquiri i handen. Sola och bada hela dagen utan någon speciell tid att passa. Jag vill simma med delfiner, jag vill dela det ögonblicket med mina syskon. Fria delfiner som nyfiket hälsar på oss i det turkosblåa havet. Det vore verkligen magiskt! Jag vill ta med lillhjärtat till den största leksaksaffären Hamleys i London. Jag vill att han ska få välja precis vad han vill, som om att det vore lätt att BARA välja en sak som blivande 4-åring :) Men i alla fall! Jag skulle vilja ta med min lilla familj till Disney World i Florida. Se barnens ögon då de träffar Musse Pigg och alla andra idoler. Åka karuseller om och om igen och se de små trötta kropparna somna av utmattning och lycka på kvällen och som förälder få känna den där känslan av tillfredsställelse över att ha kunnat gett dem den dagen. Jag skulle vilja samla alla mina nära och kära (tänk er Mamma Mia filmen nu) för ett dygn att umgås. Värme, oslagbar natur och tid att umgås. Äta gott och sitta under stjärnhimlen med en massa vackra lyktor till sent in på natten. Skratta, sjunga och prata och sedan somna gott bredvid min fina.

Det är vad jag skulle vilja göra, frågan är vad du skulle välja? Puss & Godnatt!

Kommentarer
Postat av: Faster

Och här kom en tår, redan första raderna,,. Jag skulle ge allt för att träffa mamma igen.

2012-02-02 @ 10:50:54
Postat av: Anders B

Varför välja???? Du är ung och hinner göra det mesta.

2012-02-07 @ 17:25:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback